torsdag 26 december 2019

Ansöka om visum till Nya Zeeland

Det är i många fall väldigt komplicerat att söka visum när man ska till ett land där visum krävs. Det kan innebära att man behöver skicka in uppgifter via post och ofta även en väldigt lång tid innan man får sitt besked. Så var dock inte fallet när jag nu ansökte om Student Visa inför min resa till Nya Zeeland. Även om det var en massa dokument som skulle fyllas i och papper som skulle skickas in kunde man väldigt enkelt göra allt det online på immigration.govt.nz.


Jag ansökte om visumet som heter Fee paying student visa, vilket är ett visum för personer som ska studera i Nya Zeeland och har betalat avgift för det de ska studera, vilket jag har gjort med EF. Med detta visum kan man stanna i Nya Zeeland upp till fyra år och när visumet tar slut kan man söka ett nytt student visa igen. Jag ska ju dock bara stanna i cirka fem månader.

Det man behövde ha med i sin ansökan förutom att fylla i alla frågor var bild på sitt ansikte (passfotostil, info HÄR), bekräftelse att man har någonstans att bo samt att skolavgiften är betald, kopia av sitt pass och kopia av sina flygbiljetter till och från landet. Allt detta skickade jag in den 24 november och redan den 4 december fick jag beskedet att mitt visum hade blivit godkänt, alltså inte ens två veckor senare. Så nu har jag mitt visum och jag är redo att om bara några dagar åka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar