lördag 11 januari 2020

Första veckan i Auckland

Det har nu gått en vecka sedan jag landade på Auckland flygplats och jag har haft min första vecka här. När jag landade tog jag en taxi till min värdfamilj, eftersom jag landade på kvällen och inte hade sovit så mycket på flyget så gick jag och la mig nästan på en gång när jag kom fram. Här är en bild på mitt och min rumskamrats sovrum. Min rumskamrat som jag hade när jag kom flyttade tyvärr ut här om dagen men om några dagar ska jag få en ny som jag verkligen ser fram emot att träffa!

Dagen efter vaknade jag upp till ett mycket underligt ljus utomhus, det visade sig vara rök från de australiensiska bränderna som blåst över till oss i Nya Zeeland, och därav det orangea ljuset, som varade hela dagen.

Den första dagen i skolan var i måndags men istället för att börja med lektioner på en gång hade vi en introduktionsdag med lära känna-aktiviteter och information inför kommande skoldagar. Vi besökte även en vacker park ovanpå en av Aucklands flera kullar.

Något som är väldigt skönt är att skoldagarna hos EF här inte är så långa. Antingen går man i skolan mellan 8.30 och 13.00 eller mellan 14.30 och 19.00, detta med ett fast schema så att man alltid har lektioner två förmiddagar och två eftermiddagar varje vecka och sedan så har man varannan fredag förmiddagslektioner och varannan fredag eftermiddagslektioner. Detta gör att man väldigt enkelt kan göra andra aktiviteter eller sysslor antingen före eller efter skolan, beroende på hur man går i skolan just den dagen.

Den här veckan besökte jag och några av de nya kompisarna som jag skaffat Auckland Sky Tower, en byggnad på 328 meter som man kan åka upp i och få en fantastisk utsikt över Auckland, vilket vi gjorde. Det var verkligen en fantastisk utsikt och man kunde se hela staden.
 

I fredags efter skolan så besökte vi en väldigt vacker park centralt i Auckland. Som man kan se på bilden så kunde man från parken se Sky Tower. Vi har väldigt fint väder i Auckland just nu eftersom det här nyligen blivit sommar, till skillnad från Sverige där det just nu är vinter, så det var väldigt skönt att sitta i parken och njuta av värmen. Parken hade även otroligt stora och häftiga träd med grenar som växte lite som de ville. Vi satt i parken ett tag och lärde känna varandra ännu lite bättre, vi bestämde oss även för att göra en dagsutflykt till en av öarna precis utanför Auckland som heter Waiheke Island dagen efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar